I skrivande stund, när kriget i Ukraina är i full gång, och dieseln just varit upp och vänt på 28 kronor per liter, så pratas det en hel del bränsle och bränslepriser både i städerna och här ute i skogen.

Något som också har blivit mer uppmärksammat sista tiden är det här med kvalité på bränsle. Bensinen späds ut med etanol och dieseln späds ut med olika typer av miljövänligare ersättningsbränslen.

Bor man ute i skogen så vill man så klart kunna lita på att bränslet fungera när man behöver det. Traktorn måste starta i alla väder och i alla temperaturer. Är det -32 grader, snöstorm och strömavbrott så vill man inte behöva rengöra tankar och byta bränslefilter bara för att bränslet är fullt med dieselalger eller har parafinerat sig i kylan. Vi vill också kunna lagra bränsle i dunkar och farmartankar utan att riskera att få de bekymmer som den nya ”miljövänligare” dieseln medför. Man vet aldrig om det är strömavbrott på macken när bränslet är slut i traktorn. Lösningen heter MK1, eller blankdiesel. Det är diesel utan tillsatser, som precis som namnet anger, är helt blank. Priset är också ungefär samma som för ”vanlig” diesel. Den finns som beställningsvara hos de flesta bränsleleverantörer och är speciellt tänk för oss som behöver kunna lagra diesel länge. Även om man inte tycker att man lagrar diesel speciellt länge så finns det ändå risk att det ligger kvar en skvätt i botten på tankarna, där gammal diesel och kondensvatten kan få algerna att växa till sig och sedan skapa problem.

Efter att själv ha reparerar dieselfordon yrkesmässigt i många år så vet jag hur vanligt (och onödigt dyrt) det är med bränslerelaterade bekymmer, speciellt på moderna dieselmotorer som arbetar med mycket höga bränsletryck. Som boende ute i skogen finns det därför goda skäl att välja MK1-diesel i dieselfordonen. För oss som bor i norrland så är det enkelt att tanka MK1 på någon av Skelleftebränslens alla tankstationer. På de större mackarna kan man betala med vanliga betalkort, men på många av de mindre tankanläggningarna behöver man deras eget tankkort för att kunna tanka.

När det gäller bensin så är det två saker som ställer till det.

-Det ena är etanolen, som torkar ut bränsleledningar och förkortar livslängden på bränslepumpar och annat. Etanolen gör även att bränslet drar åt sig vatten, som i sin tur leder till fler problem. Det kan diskuteras om etanolen är bra för miljön, men den gör i alla fall mer skada än nytta när det gäller driftsäkerhet i motorer.

-Det andra är att bensin åldras och blir mer svårantändlig när den blir gammal.

Den ”billiga” lösningen för att minska på etanolen i bränsledunkarna är att fylla dem med 98 oktan istället för 95 oktan (numera E10), då 98 oktan numera innehåller ca 5% etanol, istället för de ca 10% som finns i 95 oktan (e10). Även om 98 oktan är en aning dyrare per liter, så är det inte säkert att det i slutändan blir dyrare än 95 (e10) då vissa motorer går bättre och drar mindre bränsle med 98 oktan.

För motor som används riktigt sällan heter lösningen akylatbensin. Ofta kallat Aspen-bränsle, även om det finns fler fabrikat än Aspen som tillverkar akylatbensin. Trots att akylatbensinen är betydligt dyrare än vanlig bensin så kan den förutom i motorsågen också vara bra att använda i elverket som bara MÅSTE fungera vid strömavbrott mitt i vintern.

Här ute i skogen fyller vi dunkarna med MK1-diesel till traktorn, 98 oktan till skotern och akylatbensin till motorsågen och elverket.